גישור ובינה מלאכותית: שילוב חדשני לפתרון סכסוכים

גישור ובינה מלאכותית: שילוב חדשני לפתרון סכסוכים

הובא לקריאה ונערך ע"י עו"ד גיורא אלוני, מגשר, משתייך לקבוצת חובבי AI

הדברים שלהלן נכתבו במענה לשאלה שהופנתה לתוכנת הבינה המלאכותית GEMINI.

המשיק בין עולם הטכנולוגיה לעולם הגישור

שילוב בין גישור ובינה מלאכותית מהווה מהפכה בתחום יישוב הסכסוכים. נעמוד להלן על יכולותיה  של הבינה המלאכותית לתרום, לעזור ולהועיל למגשר במילוי תפקידו  ולקידום הליך הגישור .

 

יתרונות שילוב הבינה המלאכותית בגישור:

ניתוח מידע מעמיק הוא אחד היתרונות הבולטים ביותר של שילוב בינה מלאכותית בתהליכי גישור. היכולת של מערכות בינה מלאכותית לעבד כמויות גדולות של מידע בצורה מהירה ומדויקת, פותחת אפשרויות חדשות ומעניינות למגשרים ולצדדים בסכסוך. הבינה המלאכותית ערוכה לסייע לצדדים ביצירת אווירה נינוחה – צ'אטבוטים המופעלים על ידי AI יכולים לספק תמיכה ראשונית לצדדים, לענות על שאלות נפוצות ולסייע להם להבין את תהליך הגישור. מאידך ניתוח מידע מעמיק מאפשר למגשרים לקבל החלטות מושכלות יותר, להבין טוב יותר את הצדדים בסכסוך ולמצוא פתרונות יצירתיים ויעילים.

מערכות בינה מלאכותית יכולות לסרוק ולסכם במהירות ובדיוק רב מסמכים משפטיים ארוכים ומורכבים, חוזים, הקלטות והודעות דוא"ל, במטרה ולהציג את המידע הרלוונטי בצורה קלה לעיכול, ולהפיק סיכומים אוטומטיים המדגישים נקודות עיקריות ואת הסוגיות המרכזיות השנויות במחלוקת. תוכנת AI עשויה לעזור בזיהוי נושאים, תוך הבחנה בין נימוקים אישיים, לבין נימוקים ענייניים או משפטיים, שהצדדים או מי מהם מדגישים במיוחד בהיותם חשובים להם.

על סמך ניתוח המידע הזה, ניתן ללמוד על דפוסים התנהגותיים של הצדדים במשא ומתן, לחזות תגובות אפשריות ולספק למגשר תובנות לגבי נקודות החולשה והחוזקה של כל צד.   אלגוריתם של למידה מרחוק המוטבע בתוכנה מנתח את הטון והרגשות המובעים בהודעות טקסט או בשיחות במהלך הגישור, ולסייע למגשר לזהות מתי הצדדים פתוחים יותר להידברות ומתי יש צורך בהתערבותו ולהציע פתרונות אפשריים לסכסוך. ניתוח מידע מעמיק יכול לגלות תובנות חדשות על הסכסוך, מה שמסייע למגשרים למצוא פתרונות יצירתיים, להסיר הטיות אנושיות ואישיות מהתהליך ולהבטיח  שההחלטות תתקבלנה על בסיס עובדות ומידע רלוונטי. באופן זה תגבר השקיפות של הליך הגישור,  ויגבר האמון בו ובמגשר בהינתן לצדדים גישה למידע רלוונטי על השאלות האמיתיות שבבסיס הסכסוך ולניתוח הנתונים האובייקטיביים.

בינה מלאכותית יכולה, מלימוד המסמכים והחומרים שהוצגו למגשר, לפני ובמהלך הגישור, לזהות את הנושאים המרכזיים והנקודות העיקריות שבמחלוקת בין הצדדים. באמצעות מידע זה המגשר יוכל להתמקד בהיבטים החשובים ביותר של הסכסוך ולהתאים את הליך הגישור לשאלות האמיתיות שמעיקות על הצדדים,  הכל תוך התחשבות במאפייני הצדדים, במורכבות הסכסוך ובשלב בו הוא נמצא. באמצעות הבינה המלאכותית יוכל המגשר לבנות  מודלים סימולטיביים כדי לבחון תרחישים שונים ולהעריך את ההשלכות של החלטות שונות,  הערכת סיכונים והזדמנויות הכרוכים בכל החלטה, מה שמסייע למגשרים לקבל החלטות מושכלות.

שימוש בבינה מלאכותית יכול לחסוך זמן ומשאבים, להאיץ את תהליך הגישור ולהפכו ליעיל יותר. מערכות אלו יכולות להשוות באופן אוטומטי בין מסמכים שונים כדי לזהות סתירות, חפיפות ודמיון. AI יכול לסייע בתזמון פגישות גישור באופן אוטומטי, תוך התחשבות בלוח הזמנים של כל הצדדים. AI יכול לארגן ולנהל את כל המסמכים הקשורים לתהליך הגישור, ולהקל על הגישה למידע. כלי זה יכול ליצור דוחות אוטומטיים על התקדמות הגישור, ולספק למגשר ולצדדים תמונה ברורה של מצב ההליך.

ניתוח מידע באמצעות בינה מלאכותית חוסך זמן יקר למגשרים, המאפשרים להם להתמקד במשימות הדורשות יותר שיפוט אנושי. בינה מלאכותית יכולה לספק למגשרים מידע רלוונטי ומעודכן, שיסייע להם לקבל החלטות מושכלות במהלך תהליך הגישור. ניתוח מידע באמצעות בינה מלאכותית יכול להוביל להחלטות מדויקות יותר, שכן המערכת יכולה לזהות דקויות ומורכבות שאינן תמיד נראות לעין האנושית.

 

לסיכום:

שילוב בין גישור ובינה מלאכותית מהווה צעד משמעותי קדימה בתחום יישוב הסכסוכים. הטכנולוגיה הזו מציעה כלים חדשים ומעניינים למגשרים ולצדדים בסכסוך, אך חשוב לזכור כי הבינה המלאכותית היא כלי עזר, והמגשר האנושי ממשיך לשחק תפקיד מרכזי בתהליך הגישור.

 

יישומים מעשיים של בינה מלאכותית בגישור:

בניית פרופילים:

יצירת פרופילים מפורטים של הצדדים בסכסוך, על בסיס מידע רלוונטי, כדי להבין טוב יותר את המניעים והצרכים שלהם. בניית פרופילים באמצעות בינה מלאכותית היא כלי רב עוצמה המסייע למגשרים להבין בצורה מעמיקה יותר את הצדדים בסכסוך, את המניעים שלהם, ואת הצרכים שלהם.

מה זה פרופיל? פרופיל, בהקשר זה, הוא ייצוג ממוחשב של אדם או ארגון המבוסס על נתונים רלוונטיים. פרופיל יכול לכלול מידע דמוגרפי, פסיכולוגי, התנהגותי, ואפילו רגשי. לצורך בניית הפרופילים הבינה מלאכותית משתמשת בטכניקות שונות כדי לבנות פרופילים מעמיקים.

כחלק מהפרופילים  הבינה המלאכותית  מבצעת ניתוח שפה טבעית (Natural Language Processing -NLP). מערכות NLP יכולות לנתח את השפה שמשמשת את הצדדים בכדי לזהות רגשות, כוונות, סגנון תקשורת, ואפילו ערכים. אלגוריתמים של למידת מכונה יכולים לזהות דפוסים בנתונים כדי לחזות התנהגויות עתידיות. רשתות נוירונים מלאכותיות יוצרות ייצוגים מופשטים של נתונים, מה שמאפשר זיהוי של קשרים מורכבים בין משתנים שונים.

הנתונים שמשמשים לבניית פרופילים כוללים  מידע דמוגרפי: גיל, מין, השכלה, מצב סוציו-אקונומי כולל מידע התנהגותי – היסטוריה של התנהגות בסכסוכים קודמים, דפוסי תקשורת, העדפות, מידע פסיכולוגי, תכונות אישיות, מניעים וערכים. בנוסף לכך יסופק למגשר גם  מידע רפואי: ככל שאותו מידע רלוונטי לסכסוך (למשל, תביעות נזיקין רפואיות), מידע חברתי, קשרים חברתיים והשתייכות לקבוצות.

היישומים המעשיים של הפרופילים בקידום הליך הגישור מתבטאים   בעזרה למגשרים להבין טוב יותר את הצדדים בסכסוך, את המניעים שלהם, ואת הצרכים שלהם, בתוספת של חיזוי התנהגות עתידית של הצדדים, מה שמאפשר למגשר להתכונן למצבים שונים. הפרופיל מסייע למגשר  בניתוח והבנה של שיחות וטקסטים  שהוגשו או שנערכו במהלך הגישור ומשמשים בידי המגשר לשם זיהוי רגשות, ניואנסים ותחושות של הצדדים. המגשר יכול להתאים את אסטרטגיית הגישור לצרכים ולמאפיינים של כל צד. הפרופילים מאפשרים  לזהות נקודות משותפות והבדלים בין הצדדים, מה שמקל על מציאת פתרונות יצירתיים, שמבוססים על הבנה מעמיקה יותר של הצדדים. המגשר יכול לקצר את משך תהליך הגישור ולהגדיל את הסיכוי להגיע להסכם.

ניתוח המידע והשוואה למקרים דומים מסייעים למגשרים בקבלת החלטות מושכלות. על ידי הצגת מידע רלוונטי בפני המגשר תתאפשר לו  הערכה נכונה של הסיכונים וההזדמנויות הכרוכים בכל החלטה ותמיכה בהצעת פתרונות אפשריים לסכסוך.  על בסיס ניתוח המידע והשוואה של כלל המידע העומד לרשות המגשר  הוא יוכל  ביתר קלות  לקבל החלטות מושכלות.  המידע שנאסף אף יכול לשמש גם  בבניית מודלים סימולטיביים כדי לבחון תרחישים שונים ולהעריך את ההשלכות של החלטות שונות.

מגוון הפרופילים רחב ביותר.  למגשר יעמוד מידע אם צד כלשהו בגישור הינו אדם תחרותי-  אדם שעשוי להיות מונע על ידי רצון לנצח, או שהינו רגיש לביקורת או אדם שמתקשה לעשות וויתורים.  יכול שנקבל פרופיל של אדם שיתופי, כלומר אדם מכיל מטבעו שמונע על ידי רצון לשיתוף פעולה, להיות פתוח להצעות של אחרים, ולהתמקד במציאת פתרונות שיועילו גם לו וגם לצד השני. נתאר לעצמנו פרופיל של אדם חרד שעלול להיות רגיש ללחץ, לחשוש מהלא נודע, ולהתקשות לקבל החלטות.

חשוב להדגיש, בהקשר זה את ההקפדה הנדרשת מהמגשר  בשמירה  מוחלטת על פרטיות המידע שנאסף לצורך בניית הפרופילים. עם זאת  על המגשר להיות ער לסכנה ולוודא שהפרופילים אינם יוצרים סטריאוטיפים או הפליה. יש לזכור שפרופילים הינו כלי עזר למגשר, אך ההחלטות הסופיות צריכות להתקבל על ידי המגשר  תוך הפעלת שיפוט אנושי. למרות היתרונות הרבים של הבינה המלאכותית, היא אינה יכולה להחליף את המגשר האנושי. המגשר הוא זה שמביא את ההבנה האנושית, האמפתיה, הרגישות והיכולת ליצור קשרים ואמון בין אישיים, בין הצדדים למגשר וביניהם.

 

לסיכום נאמר, שבניית פרופילים באמצעות בינה מלאכותית הינה כלי רב עוצמה שיכול לשפר משמעותית את יעילות ותוצאות הליכי הגישור. עם זאת, יש להשתמש בכלי זה בזהירות ובשקיפות, תוך הקפדה על שמירת הפרטיות וסודיות המידע. כמו גם  בניית מודלים סימולטיביים כדי לבחון תרחישים שונים ולהעריך את ההשלכות של החלטות שונות.

 

האתגרים המשפטיים והאתיים הכרוכים בשימוש בבינה מלאכותית בגישור

 מספר נקודות למחשבה

 

הטמעת הבינה המלאכותית בתהליכי הגישור פותחת פתח לעולם של אפשרויות חדשות, אך יחד עם זאת מעלה שאלות משפטיות ואתיות מורכבות. להלן כמה מהאתגרים העיקריים:

 

אתגרים משפטיים

אחריות משפטית ואישית:

מי אחראי במקרה של טעות? טרם נקבע תקדים שיכריע בשאלה האם המפתח, המשתמש (המגשר) או החברה המפעילה הם האחראים במקרה של טעות או נזק שנגרם כתוצאה משימוש במערכת בינה מלאכותית. כמו כן קיים גם קושי לקבוע  סיבתיות מדויקת בין פעולת המערכת לנזק  וזו עלולה להיות מורכבת, במיוחד במערכות מורכבות של למידה עמוקה.

נעורה השאלה אם השימוש בבינה מלאכותית יפחית את האחריות האנושית של המגשר, שהרי המגשר הוא שימשיך להיות אחראי על השיפוט האנושי והערכי בתהליך הגישור. יש להבין ולזכור שהשימוש בבינה מלאכותית עלול לפגוע ביכולתו של המגשר ליצור קשר אנושי אמפתי עם הצדדים   וספק אם  המערכת תוכל להבין את הניואנסים והמורכבות של הסכסוך האנושי.

הפחתה באחריות האישית-האנושית של המגשר, עלולה לגרום להחלשה של התפקיד החברתי והרגשי שלו ושל הליך הגישור בכלל.  בהקשר זה, יש להבין, שעל המגשר מוטל גם להתגבר על קושי אפשרי של חוסר בהבעת אמפתיה. הבינה המלאכותית, בהיותה מערכת ממוחשבת, עלולה להחמיץ את הצורך והמסוגלות להבין ולהתחבר לרמות העמוקות יותר של הסכסוך, כגון רגשות ופחדים. הוא הדין  בהטלת ספקות  בעקרונות היסוד של הצדק והשוויון ובעקבות זאת להוביל  לפתרונות גישור  שאינם לחלוטין שוויוניים או שפוגעים בכבוד האדם של הצדדים המעורבים בתהליך.

 

הגינות והוגנות:

יש לקחת בחשבון שהשימוש בבינה מלאכותית עלול לפגוע בהגינות ובשוויון בין הצדדים. כמובן מאילו, לא לכל הצדדים עומדת באותה מידה האפשרות לגשת למידע ולכלים שמספקת הבינה המלאכותית.  כתוצאה מכך איסוף ועיבוד של מידע אישי רגיש במהלך הליך הגישור מעלה חששות מפני פגיעה בפרטיות. אשר על כן יש צורך בהגנה משפטית על המידע  וקביעה ברורה שהצדדים העניקו הסכמה מדעת ומראש לשימוש במידע שלהם על ידי מערכות בינה מלאכותית, וזאת לאחר שהוסבר לצדדים בסכסוך את סוג ההחלטות שיתקבלו על ידי מערכת הבינה המלאכותית ואופן קבלתן. חוסר שקיפות עלול לפגוע באמון הצדדים במערכת ובמגשר.

לצורך זה יש לקבוע דרכים  להבטחת סודיות המידע המשפטי הרגיש שנאסף במהלך הליך הגישור ולפתח כלים מספיקים להגנה על כל מידע אישי. יש להבהיר לצדדים את מגבלות השימוש בתוצאות שהופקו על ידי מערכת הבינה המלאכותית והיקף האפשרות לעשות בהן שימוש כראיה משפטית,. עדיין יש לוודא שמערכות אלו עומדות בסטנדרטים של אמינות ורלוונטיות משפטית (אולי בדומה לתוצאות בדיקת הפוליגרף). עדיין קיים קושי בהבנת האופן שבו מערכת הבינה המלאכותית מגיעה להחלטות דבר שעלול לפגוע ביכולת לבחון את אמינות התוצאות של החלטות ומידע שמספקת הבינה המלאכותית. מערכות בינה מלאכותית עלולות לשקף את ההטיות הקיימות בנתונים עליהם הן מאומנות, מה שעלול להוביל להחלטות לא הוגנות.  קיים גם החשש כי מערכות בינה מלאכותית עלולות להפלות בין צדדים על בסיס מאפיינים מוגנים כמו גזע, מין או מוצא.

לפתרון קשיים אלה יש צורך בחקיקה ספציפית שתסדיר את השימוש בבינה מלאכותית בגישור, שתעסוק, בין היתר, בשאלה  כיצד ניתן להבטיח שהרגולציה תהיה גמישה מספיק כדי להתאים להתפתחויות הטכנולוגיות המהירות.

סודיות ופרטיות:

הגנה על מידע רגיש: כיצד ניתן להבטיח את סודיות המידע הרגיש שנחשף במהלך תהליך הגישור, במיוחד כאשר נעשה שימוש ב-AI לאחסון וניתוח מידע. איסוף ועיבוד של מידע אישי רגיש במהלך תהליך הגישור מעלה חששות לגבי פגיעה בפרטיות. יש צורך בהגנה משפטית על המידע.

קיימת חשיבות רבה למניעת דליפות מידע רגיש שיכולות לפגוע בצדדים בסכסוך והאם  בכלל הצדדים העניקו הסכמה מדעת לשימוש במידע שלהם על ידי מערכות בינה מלאכותית? לפני השימוש   ב AI בגישור צריך לקבוע  תקנות הגנת נתונים במסגרתן ייקבעו נורמות של שימוש ב-AI בכל בכרוך  בדרישות החוק להגנת נתונים ופרטיות.

 

תחומים הדרושים לרגולציה:

אתגרים אתיים

הטיה ואפליה:

האם מערכות בינה מלאכותית עלולות להפגין הטיות או אפליה על בסיס גזע, מין, מוצא או מאפיינים אחרים? כיצד ניתן להבטיח ניטרליות ואובייקטיביות?

חוסר שקיפות:

כיצד ניתן להבטיח שקיפות בתהליך קבלת ההחלטות של מערכות בינה מלאכותית? האם הצדדים יוכלו להבין כיצד המערכת הגיעה למסקנות מסוימות?

אחריות משפטית ואנושית:

האם השימוש בבינה מלאכותית יפחית את האחריות האנושית של המגשר? האם המגשר ימשיך להיות אחראי על התוצאות הסופיות של תהליך הגישור?

פרטיות:

כיצד ניתן להבטיח את פרטיותם של הצדדים בסכסוך? האם המידע שנאסף על ידם ישמש אך ורק למטרות הגישור?

ערכים אנושיים:

האם השימוש בבינה מלאכותית עלול לפגוע בערכים אנושיים כמו אמפתיה, חמלה והבנה הדדית? כיצד ניתן לשלב את הטכנולוגיה עם הערכים האנושיים?

מסקנות

הטמעת הבינה המלאכותית בגישור מציבה בפנינו אתגרים משפטיים ואתיים משמעותיים. כדי למצות את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה זו, יש צורך בפיתוח מסגרת רגולטורית ברורה, בהגדרת סטנדרטים אתיים גבוהים ובקידום מחקר ופיתוח בתחום.

 

לסיכום,

השימוש בבינה מלאכותית בגישור מצריך גישה זהירה ומאוזנת, תוך התמקדות בשמירה על האינטרסים של הצדדים בסכסוך, על עקרונות הצדק והשוויון ועל ערכים אנושיים בסיסיים. האתגרים המשפטיים והאתיים הכרוכים בשימוש בבינה מלאכותית בגישור שהם רבים ומורכבים.

פתרון אתגרים אלו מחייב שיתוף פעולה בין משפטנים, מומחי אתיקה, מפתחי בינה מלאכותית ומגשרים. פיתוח מסגרת רגולטורית ברורה, הגדרת סטנדרטים אתיים גבוהים וקידום מחקר ופיתוח בתחום הם צעדים חשובים בכיוון הנכון.

המסקנה המתבקשת הינה דרישות גבוהות של ההסמכה מקצועית שתחייב את מגשרים העושים שימוש ב-AI, להבטיח רמה גבוהה של ידע ומיומנויות. ובמקביל קיום   פיקוח רגולטורי: צמוד שמצריך הקמת גוף פיקוח שיפקח על השימוש ב-AI בגישור, ויבטיח עמידה בתקנים ובדרישות החוק ובכלל זה שמירה על   קידום שקיפות מלאה לגבי השימוש ב-AI, והסברה לציבור הרחב על היתרונות והסיכונים הכרוכים בטכנולוגיה זו.

השימוש בבינה מלאכותית בגישור מציב אתגרים משפטיים ואתיים משמעותיים. על מנת למצות את הפוטנציאל של הטכנולוגיה הזו, יש לפתח מסגרת רגולטורית ברורה, לקדם את השקיפות והאמון, ולהבטיח כי השימוש ב-AI יתבצע באופן אחראי ואתי.

 

מקורות:

מאמרים אקדמיים העוסקים בגישור ובינה מלאכותית

מחקרים בתחום הטכנולוגיה המשפטית

אתרי אינטרנט של חברות טכנולוגיה המתמחות בפתרונות גישור

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.